Helpt Bloggen SEO? Voor zowat elke vraag of behoefte die je hebt, weet je dat Google er is. Voor veel mensen is de razend populaire zoekmachine hun eerste stop als ze op zoek zijn naar zo ongeveer alles. Dat betekent dat het niet uitmaakt wat voor soort website je hebt, als je wilt dat mensen het vinden, moet je het laten zien in de zoekmachine. En dat is moeilijk.
Een van de beste dingen die u kunt doen om uw kansen om hoog te scoren in de zoekmachines te verbeteren is een blog beginnen. Lees hier waarom!
Helpt Bloggen SEO? Natuurlijk Blogs zijn belangrijk
Helpt bloggen SEO echt? Ja, dat doet het. Dat is het eenvoudige antwoord. Maar het hebben van een blog is niet op zichzelf een ranking factor.
Bloggen is goed voor SEO omdat het helpt met een aantal dingen die belangrijke ranking factoren zijn. Wanneer u een blog heeft die regelmatig wordt bijgewerkt met blogberichten van hoge kwaliteit en over onderwerpen die relevant zijn voor uw publiek, kan dit een enorm verschil maken in hoe uw website presteert in de zoekmachines.
Er zijn zes belangrijke redenen waarom.
1. Bloggen houdt uw website fris en actueel.
Als u ooit op een website komt waarvan u zich realiseert dat deze al jaren niet meer is bijgewerkt, dan verliest u waarschijnlijk meteen wat vertrouwen in de informatie die u ziet. Het bedrijf dat de website vertegenwoordigt kan volledig failliet zijn gegaan of de website kan informatie geven die volledig is ontkracht of veranderd sinds de laatste update.
Google wil zijn zoekers geen verouderde informatie geven. Websites die regelmatig worden bijgewerkt, geven aan dat de website leeft en verse inhoud biedt. Het geeft de zoekmachine algoritmes ook meer reden om uw website vaker te indexeren, waardoor het na verloop van tijd meer op hun radar blijft.
U zult waarschijnlijk geen reden hebben om uw homepage regelmatig bij te werken (en het zou niet noodzakelijk een goede zakelijke zet zijn om dat te doen), dus een blog is een praktischer hulpmiddel om regelmatig nieuwe inhoud aan uw website toe te voegen.
2. Een blog houdt mensen langer op uw website.
Google’s nummer één prioriteit is de mensen die een zoekopdracht uitvoeren de informatie te geven die ze zoeken, zodat ze blijven terugkomen om Google opnieuw te gebruiken. Als iemand die een zoekopdracht uitvoert op de eerste link klikt, deze vervolgens niet nuttig vindt en meteen weer vertrekt om terug te gaan naar de zoekpagina, vertelt dit Google dat het eerste resultaat niet zo nuttig was als ze dachten. Aan de andere kant, wanneer iemand op een resultaat klikt en een tijdje op de website blijft, geeft dat aan Google het signaal dat deze website eigenlijk heel behulpzaam is.
Hoewel Google niet ronduit heeft gezegd dat de verblijftijd, of de tijd die mensen op uw website doorbrengen als ze er eenmaal op zijn, zeker een rankingfactor is, hebben ze andere verklaringen afgelegd die duidelijk maken dat het iets is waar ze aandacht aan besteden en waar ze waarde aan hechten.
Iemand die op uw website komt via een blogbericht dat in de zoekresultaten naar voren komt, zal meer reden hebben om een tijdje te blijven hangen en het hele artikel te lezen dan iemand die op een pagina terechtkomt met minder tekst of informatie.
En dat is nog meer het geval bij langere, meer uitgebreide berichten. SEO-onderzoekers hebben ontdekt dat blogposts met een lange tekst vaak beter presteren dan kortere – het gemiddelde resultaat op de eerste pagina van Google is bijna 2.000 woorden lang.
langere blog posts beter voor seo
3. Bloggen helpt u long-tail zoekwoorden te vinden.
Veel mensen die beginnen met SEO willen zich richten op de meest relevante zoekwoorden voor uw bedrijf. Bijvoorbeeld, als je kampeerspullen verkoopt, wil je op pagina één verschijnen voor de term “kampeerspullen”.
Hoewel dat is een mooi doel, tenzij je de grootste kampeeruitrusting merk in het land, je bent waarschijnlijk gaat een harde tijd landing een top plek voor die zoekopdracht hebben. SEO is echt concurrerend. De beste weddenschap voor de meeste merken is om te zoeken naar langere, meer specifieke zoekwoorden mensen op zoek zijn naar die relevant zijn voor het bedrijf en proberen om te rangschikken voor die.
Dit worden long-tail zoekwoorden genoemd en ze zijn uiterst belangrijk voor elke SEO-strategie – de helft van alle zoekopdrachten zijn voor termen die vier woorden of langer zijn. Maar ze kunnen lastig zijn om in te passen in uw productpagina’s. Het zijn echter wel de perfecte termen om in een blogpost te gebruiken. Een winkel die kampeerspullen verkoopt, kan zijn blogposts gebruiken om informatie te geven over termen als “beste kampeerspullen voor koud weer” of “wat heb je nodig als je met de auto gaat kamperen?”
Deze zoekopdrachten trekken niet zo veel verkeer als “kampeerspullen” doet, maar ze komen van mensen die duidelijk in uw doelgroep van kampeerders en, als je het kunt maken op pagina een, zul je veel meer verkeer te krijgen van deze onderwerpen dan je zou op pagina vijf of tien voor bredere meer populaire termen.
4. Een blog geeft je mogelijkheden voor interne linking.
Zo veel van SEO gaat over links en interne links zijn de makkelijkste voor u om te krijgen omdat je ze kunt maken voor jezelf. Het niet opnemen van interne links op uw website die gebruikers wijzen van de ene pagina op de site naar de andere is een van de eenvoudigste SEO fouten die je kunt maken.
Hoewel u op de hoofdpagina’s van uw website waarschijnlijk wel een aantal goede mogelijkheden voor interne links kunt vinden, zullen de mogelijkheden pas echt tot bloei komen als u eenmaal begint met het publiceren van blogberichten. Naarmate u meer pagina’s over verschillende maar verwante onderwerpen toevoegt, krijgt u meer mogelijkheden om die pagina’s op een natuurlijke manier naar elkaar te linken.
Elke keer dat u dat doet, kunt u de ankertekst strategisch gebruiken om Google beter te vertellen waar de pagina waarnaar u linkt over gaat – en zo de verbinding met uw doelzoekwoorden versterken in hoe het algoritme het ziet.
5. Een kwaliteitsblog geeft andere sites meer redenen om terug te linken naar uw site.
Die interne links zijn belangrijk, maar het moeilijkste deel van SEO is het verdienen van externe links. Opdat Google uw website als betrouwbaar en gezaghebbend zou beschouwen, moeten andere (en gerespecteerde) sites teruglinken naar de uwe. Het is niet onmogelijk om externe links te krijgen zonder een blog, maar het is wel veel, veel moeilijker.
Wanneer u een blog schrijft, vult u uw website met pagina na pagina met waardevolle informatie. Telkens wanneer een andere website besluit dat het waardevol is voor hun lezers om hen te verwijzen naar nuttige informatie op een andere site, is er een veel grotere kans dat jouw website die informatie zal verstrekken die het waard is om naar te linken als je een stel geweldige blog posts hebt.
Onderzoek toont dit aan. HubSpot heeft ontdekt dat bedrijven die een blog op hun website hebben tot 97% meer inkomende links verdienen. Het is gewoon logisch dat meer websites zullen linken naar die echt nuttige post die je schreef over hoe je het beste Moederdagcadeau voor een kieskeurige moeder vindt, dan naar je homepage.
6. Een blog helpt je in contact te komen met je publiek.
Dit is geen directe linking factor zoals links dat zijn, maar het is wel iets dat significant bijdraagt aan linking factoren. Wanneer je publiek een artikel leest dat ze leuk vinden, zullen ze het eerder delen, er meer verkeer naartoe leiden, terugkomen naar je website om meer van je inhoud te zien en zich misschien zelfs aanmelden voor je e-maillijst. Als je veel verkeer en terugkerende bezoekers krijgt, laat dat Google zien dat mensen je website leuk vinden en verhoogt dat je autoriteit in hun algoritme.
En hoewel dat geweldig is vanuit een SEO perspectief, is het uiteindelijk belangrijker voor het succes van uw website dan waar u staat in de rankings. Mensen in uw doelgroep die uw website bezoeken, er een band mee opbouwen en regelmatige volgers worden, zijn waardevoller dan welke #1 plek in Google dan ook (dat is de hele reden waarom u die plek in Google wilt om mee te beginnen).
Een blog is een goede manier om die connecties te maken en een blijvende relatie te beginnen met de mensen die u wilt bereiken.